startsida > Om oss > Vår historia

Tidslinje

Från smörgåspapper till mångsidiga hushållshjälpare, för hemmet och på språng.

Kompetens genom erfarenhet. Från Aluminiumfolie till Överdragshättor, tillagning till frys, traditionell kvalitet till spännande innovation. Läs mer om vår historia här!

1937

Första stegen

Melitta lanserar smörgåspapper på marknaden.

Utöver huvudprodukterna kaffe och te skapades en utvald serie av specialartiklar för köket.

Dessa inkluderade bland annat hushållspapper och isolerade kaffemuggar.

Kvinna med första bakplåtspappret

1963

Aluminiumfolie

Lansering i Tyskland av den första aluminiumfolien från Melitta. En omfattande PR-kampanj informerade kring de många olika användningsområdena för den nya produkten.

Aluminiumfolie från Melitta

1965

Den första plastfolien

Den första plastfolien framtagen av Melitta landar i tyska kök.

I USA hade hushållsfolier varit trendiga länge, och snabbt blev de praktiska hushållshjälparna populära även i Europa.

Melittas plastfolie har förbättrats i takt med tiden som passerat, och idag är den (numera känd under namnet Toppits®) en av de mest använda plastfolierna i Sverige.

Livsmedel täckt med plastfolie

1967

Fryspåsar

Fler och fler privathushåll har moderna frysar, och fryspåsarna från Melitta landar på marknaden i precis rätt tid.

Fryspåse från Melitta

1973

Stekpåsar

En ny produkt för köket: stekpåsen introduceras och blir något av en mindre revolution.

En uppdaterad look för bakplåtspappersförpackningen: designad i typisk 70-talsstil.

Stekpåse från Melitta

1982

Istärningspåsar

De första istärningspåsarna lanseras. Vem behöver vanliga istärningar nu när du så enkelt och smidigt kan fixa is?

Istärningspåsar från Melitta

1985

Skydd mot frysbränna

Tack vare ett mikroförstärkt ytterlager förbättras fryspåsens kvalitét enormt, och därmed är skyddet mot frysbränna starkare än någonsin förr.

Fryspåse med innehåll

1988

Från Melitta® till Toppits®

Inom koncernen har Melitta® nu mer än 200 olika produkter från en rad olika industrier och varumärken.
De olika varumärkena utvecklas i klara linjer från varandra för att tydliggöra de olika områdena från varandra.
Tilltalande, lätt att uttala och minnesvärda - det var de kvaliteter som produkterna inom de nya varumärkena var tvungna att uppfylla.
Det är nu varumärket Toppits® ser dagens ljus, där produkter inom skydd och beredning av mat som tidigare sålts under Melitta inkluderas.
"Toppits® på utsidan, smak på insidan". I Tyskland blir den fängslande reklammelodin och sloganen en absolut jinglehit.

Toppits® logotyp från 1988

1997

Ziploc® fryspåsar

Snabbt, enkelt, Ziploc®. Första fryspåsen med dragkedja. Ganska coolt - precis som nittiotalet självt.

Ziploc® fryspåse med sallad

1999

Peelingfolie

Användning av den nya peelingfolien i istärningspåsarna gör att tärningarna blir mycket lättare att ta ut.

Istärningspåse från Toppits®

2003

Bakplåtspapper, prägling

Toppits® bakplåtspapper får sin unika prägling och struktur.

Bakplåtspapper från Toppits®

2005

Quick-Tops® överdragshättor

Plastfolie 2.0 lanseras på marknaden - okomplicerad och med en perfekt passform.
Med en elastisk kant gör överdragshättorna Quick-Tops® det ännu enklare att förvara och hålla sallad, frukt och mat på fat eller skålar fräsch.

Quick-Tops® överdragshättor

2010

Muffinsformar

Ingen fika utan muffins, inga muffins utan formar från Toppits®. Toppits® lanserar de perfekta formarna i fina färger och mönster för bakning av smått och stort.

Muffinsformar från Toppits®

2012

Aluminiumfolie med vaxkakestruktur

Extra stark. Extra hållbar. Och ändå så enkel att riva av med hjälp av avrivningssågen. Dubbelt så bra, helt enkelt.

Alufolie med dubbelt vaxkakemönster

2015

SafeLoc®

Efter Ziploc® kommer SafeLoc®, den säkra förslutningen för den moderna fryspåsen.

Fryspåse med Safeloc® från Toppits®

2021

Med 35% återvunna resurser

Att våra produkter och förpackningar ska bli hållbarare är en av våra viktigaste uppgifter – och alltid med sikte mot vårt ultimata mål, nämligen att vid 2025 endast använda oss av återvunna eller förnybara råvaror. Vår första milstolpe: En del av vårt plastsortiment tillverkas av 35% återvunna resurser.

2022

Med 70% återvunna resurser

Ytterligare ett viktigt steg i vår uppgift att vara 100% cirkulära vid 2025: andelen av återvunna resurser som används i den största delen av våra produkter har fördubblats. Från och med nu är Zipper® återförslutningsbara plastpåsar, plastfolie, SafeLoc®-fryspåsar med dubbelförslutning med flera tillverkade av 70% återvunna resurser.